Dla prawdziwych mężczyzn i dam

Maj 2013

„Mała wódeczka, jak wiadomo, jeszcze nigdy nikomu nie zaszkodziła”

– to powiedzenie ze skeczu przedstawianego w czasie jednej z „Nocy Mazurskich” przez aktora i kabareciarza Andrzeja Grabowskiego. Jakby na potwierdzenie tego, na forach kobiecych pojawiają się pytania o alkohol dla kobiet. Panie wymieniają poglądy na temat wódki i drinków na jej bazie, sugerują sobie nawzajem, co podać na spotkanie z kupelami, przy czym można pogadać, pośmiać się, obejrzeć fajny film. Normą stało się już piwo kobiece. Czas na wódkę.

Wódka z kobietą

Wódka jeszcze nie tak dawno kojarzyła się po prostu z nieogolonym typem i kacem. Jednak to już raczej obalony stereotyp. Pojawiła się bowiem również wódka elitarna. W jej nazwach oraz designie można odnaleźć nawiązanie do tradycji, a w związku z tym i szlachetności trunku. W dalszym ciągu pozycjonuje się jako produkt dla mężczyzn, ale tych „prawdziwych”, z charakterem, silnych i atrakcyjnych przez 24 godziny na dobę, którzy osiągnęli sukces itd. itp. Kolorystyka etykiety (zastosowanie męskich kolorów) oraz umieszczone na niej elementy podkreślają te cechy. A ponieważ na statystycznego mężczyznę zdecydowanie oddziałują elementy erotyczne, to producenci w designie produktu dla mężczyzn i jego reklamie wykorzystują bardzo często wizerunek kobiety. Zawsze jest to kobieta atrakcyjna, młoda, uwodzicielska, prowokacyjna, jak na przykład amerykańska gwiazda hip-hopu symbol seksu Lil Kim, która stała się twarzą wódki „Three Olives Purple”.
Zawsze kobieta ta ma idealne ciało i bywa rozebrana, jak to widać na etykietkach np. rosyjskich wódek „Черная пантера” (czarna pantera) czy „Соблазн” (pokusa).
W obydwu przypadkach śmiały design w pełni odpowiada pojęciu „wódka dla mężczyzny”, a kobiety na etykietce są namiętne, piękne, niezależne.
Niemiecka kompania G-Spirits reklamując wódkę „G.Vodka No.1” zapewnia, że przed zabutelkowaniem była ona rozlewana na piersi modelki glamour, Ewelin Aubert. Na każdej butelce znajduje się zdjęcie modelki i dołączony jest certyfikat autentyczności.

Kobieta z wódką

Ale miało być o wódce damskiej. W Ameryce wódka uważana jest za alkohol damski spożywany najczęściej jako składnik koktajli. Męski alkohol to whisky. Specyfika kuchni rosyjskiej zakłada, że bez wódki nie sposób docenić walorów smakowych niektórych wyszukanych dań, np. blinów z kawiorem. Na tę okoliczność w dawnych czasach na stole pojawiała się wódka w różnym asortymencie, tak aby zaspokoić potrzeby smakowe obu płci. Te dla dam wytwarzane były z dodatkiem np. anyżku, cytryny.
Jeżeli przyjrzeć się wódkom tylko dla kobiet, można wyróżnić kilka cech charakterystycznych.

Przez różowe szkło


Jedną z nich jest kolor różowy. Nieprzypadkowo. Wbrew dość powszechnemu przekonaniu, że róż jest tandetny i dziecinny, to najbardziej kobiecy kolor. To kolor miłości, ciepła, namiętności, wdzięku i uroku. Ta barwa kojarzy się z romantycznymi spacerami i kolacją przy świecach. Wzmacnia więzi międzyludzkie, a także umożliwia czerpanie większej radości z zabaw. Kolor różowy występuje nieraz w nazwie, np. „Pinky Vodka”. Wprowadzona na rynek w 2008 roku należy do luksusowych alkoholi i została okrzyknięta najpiękniejszą wódką. Jej design – wyrafinowana w swej prostocie butelka oraz zawartość – trunek łączy w sobie aromaty fiołka, płatków dzikiej róży, rosnącej dziko truskawki, soczystego mango oraz szczypty zielonego pieprzu – dostarczają wielu wrażeń, w tym także estetycznych.
Ze względu na kolor trunku można wymienić również wódkę „Chambord”. Napój ma kolor liliowy uważany również za romantyczny i do tego mający w sobie coś tajemniczego.
Slogan marki brzmi „Pink your drink”. Poza tym marka wspiera fundusz na rzecz walki z rakiem piersi, którego symbolem jest kolor różowy. Bardzo kobiecy design oraz różowy kolor w nazwie ma „Pink Rose Artisanal Vodka”.
Nie sposób nie wspomnieć o „Nuvo” w ślicznej butelce, nawiązującej formą do flakonu ekskluzywnych perfum. Bladoróżowa zawartość przez jednych nazywana likierem, przez innych – musującą wódką lub wódką z bąbelkami – to połączenie wódki z musującym winem francuskim. Efekt tego mariażu to mocny alkohol o bardzo słodkim owocowym smaku i delikatnym aromacie.
Z polskich wódek niejedną panią zwiedzie na pokuszenie swoim pięknym nasyconym kolorem z pogranicza fioletu i czerwieni wódka „Lubelska Porzeczkowa”. Burgundowa barwa trunku to znak osób zmysłowych i wrażliwych, z poczuciem humoru, lubiących rozrywkę i przygodę.


http://img.siteua.org/content/images/original/226122.jpg

Złoto, brylanty i kosmetyki

Kiedyś Marilyn Monroe śpiewała, że „najlepszym przyjacielem kobiety są brylanty”.
Takim brylantem ze względu na kształt butelki jest „22 Carat Vodka” – niemiecka 20% wódka z jadalnymi płatkami 22-karatowego złota. Zarówno design, jak i zawartość butelki – złote płatki zanurzone w trunku koloru czerwonych pomarańczy – nie pozostawiają wątpliwości, kto jest adresatem.
Najlepszym przyjacielem każdej imprezowiczki, jak zapewnia producent – kompania „Blackwood Distillers” – jest szkocka wódka „Diva”. Słowo „diva” opisuje wybitnie utalentowaną artystkę z dziedziny muzyki, kina czy teatru i nawiązuje do pierwotnego znaczenia: „bóstwa żeńskiego, bogini”. Nazwa wódki „Diva” to skrót od „Diamond Vodka”. Trunek jest poddany filtracji przez kruszone szmaragdy, rubiny i brylanty. Każda z butelek zawiera przeźroczysty pręt wypełniony różnorodnymi kamieniami szlachetnymi w najróżniejszych odcieniach. Tak czy siak nazwa jest bardzo kobieca, chociaż ta wódka z zanurzonymi w niej kosztownościami, jako jedna z najdroższych wódek świata jest na pewno przyjacielem… dobrze sytuowanej imprezowiczki.
Z powyższych przykładów wynika jeszcze jedna cecha charakteryzująca damskie wódki: bezpretensjonalny, elegancki design. Ciekawą pod tym względem jest „Tentation Vodka”. Idea opakowania została zapożyczona z dziedziny perfumeryjnej i podkreśla delikatność kobiety, jej piękno oraz dwoistość kobiecej natury: „anioł i demon”, „delikatna i dzika”. Butelka formą przypomina damski gorset.

Wrodzona delikatność

Nazwa produktu dla kobiet nie musi kojarzyć się z kobietą. „Chambord” np. wskazuje na królewski rodowód wódki i kojarzy ją z zamkiem Chambord w dolinie Loary. Wódka dla kobiet „Tito`s Vodka” swoją nazwę wzięła od imienia jej twórcy – Tito Beveridge, który w końcu lat 90. w Austin w Texasie stworzył na bazie kukurydzy wódkę, którą mogłyby pić kobiety. Nawet design trudno nazwać wyszukanym. O „damskości” tej wódki decydują jedynie jej walory konsumpcyjne: jest delikatna, słodkawa i nie pozostawia śladu goryczy w ustach i na języku.
Większość zachodnich wódek dla kobiet to trunki łagodne, z reguły niskoprocentowe. Taką jest też ukraińska owocowa wódka „La Femme”.
Z powodu jej nazwy, designu i mocy pojawiły się głosy, że trzeba będzie jeszcze poczekać na wódkę dla kobiet, która by podbiła konsumentki, i której nazwa będzie rozbrzmiewać w „ojczyźnie wódki”. Poza tym wódka, jeżeli jest rosyjska, do kogo by nie była adresowana, powinna mieć 40%, wódczany smak i zapach, które nie powinny być zagłuszone dodatkami smakowymi.

Wódki z rodowodem

Z tego też względu nie jest wódką w ścisłym znaczeniu tego słowa trunek o nazwie „Довгань Дамская нр 5” („Dovgan damska nr 5”). Według wielu opinii niepotrzebnie obniżono moc do 38%, a aromat jabłek zagłusza specyficzny wódczany smak. No i ta etykietka w stylu modern z wizerunkiem twarzy kobiecej o łagodnych rysach i potulnym spojrzeniu?…
Sukcesu jako wódka damska nie odniosła również „Белая пантера” („Biała pantera”). Przyjęła się bardziej jako wódka klubowa zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet, a ok. 2010 r. zniknęła z rynku.
W 2007 roku, z przeznaczeniem na rynek regionalny, pojawiła się linia wódek „Блондинка” („Blondynka”), na którą składały się trzy pozycje: „Любимая” („Umiłowana”), „Мягкая” („Łagodna”), „Гламурная” („Glamour”). Slogan reklamowy brzmiał niestety dość seksistowsko: „Mózg odpoczywa”.
Były też nazwy „Баба” („Baba”) czy „Бабий бунт” („Bunt bab”) – niezłe dla wódek z segmentu ekonomicznego, ponieważ kobiety wykształcone i niezależne finansowo nie utożsamiają się ze słowem „baba”, chociaż słowo nie jest obraźliwe. W języku potocznym jest żartobliwym, może trochę lekceważącym określeniem kobiety.
Pojawiła się także wódka o nazwie „Дамская” („Damska”) dla tych, dla których kariera jest ważna ale nie najważniejsza, ceniących rodzinę i odpoczynek, serdeczne rozmowy z przyjaciółkami w kuchni przy stole zastawionym pysznym jedzeniem, któremu może towarzyszyć kieliszeczek dobrego alkoholu. Stąd slogan „Między nami dziewczętami”. Wódka sprzedawana jest w butelce ze srebrną etykietką liliowego koloru, ozdobionej motylkami. Na plakatach reklamowych ubrana jest w plisowaną spódniczkę a la Marilyn Monroe. Produkt zebrał sporo uwag krytycznych: że design jest zbyt jaskrawy, że bardziej pasuje do produktu adresowanego do dziewczynek niż kobiet mających około 30 lat (to one miały być grupą docelową). Uznano jednak, że może stać się prezentem kupowanym przez mężczyzn dla kobiet.
Na koniec trunek o kontrowersyjnej nazwie „Stervа”.
To wysokogatunkowa wódka, dla której wyprodukowania zastosowano filtrację z wykorzystaniem pereł. Opakowanie ma formę szminki a`la Coco Chanel. Nazwa nie jest jednoznaczna. Słowo pochodzi z języka potocznego i nie da się ukryć – jest obraźliwe. Wprawdzie próbuje się mu nadać nowe znaczenie i określać nim kobietę atrakcyjną, silną, pewną siebie, umiejącą osiągać wytyczone cele. Jednym słowem „stierwa” może być komplementem dla kobiety sukcesu. Jak się taką stać można przeczytać w dołączonym do każdej butelki poradniku. Jednak same kobiety na forach internetowych zaliczają to słowo do wulgaryzmów i kojarzą je z określeniem kobiety łatwej i sprzedajnej. Nie brakuje głosów, że to wódka odpowiednia raczej dla mężczyzn.
Nie brakuje też nazw z akcentami ludowymi, np. „Любимая” („Umiłowana”), „Мягкая” („Łagodna”), „Желанная” („Oczekiwana”), „Матушка” („Mateczka”), „Лебедушка” („Łabędzica”) , „Маруся” („Marusia”) oraz nazw pretensjonalnych, jak np. „Дамской сюрприз” („Kobieca niespodzianka”), „Таинственная Эммануэль” („Tajemnicza Emanuel”). W reklamie tych ostatnich podkreśla się, że wódka wpływa na seksualność kobiety i pozwala jej urzeczywistnić swoje erotyczne fantazje!
Niezwykłe są przypadki damskiej wódki w„kraju wódki”.

Unisex

Dziś wielu producentów stawia na wódkę odpowiednią zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn – z odpowiednią historią i z reguły o bardzo ciekawym designie. Przykładem może być produkowana w Polsce „U`luvka Vodka”. Butelka z lekko przekrzywioną szyjką ma kształt kropli i jest prawdziwym dziełem sztuki. Umieszczone na niej logo – stary symbol alchemików – łączy pierwiastek męski i żeński, słońce i księżyc. Mark Holmes z kompanii Brand Distillery, właściciel brandu twierdzi, że „U`luvka” została stworzona, aby znaleźć równowagę między męskim a żeńskim podejściem do alkoholu i przyciągnie konsumentów obojga płci.
Jak widać, nie jest prosto wymyślić i wprowadzić na rynek wódkę dla kobiet, tym bardziej, że nie chodzi o zwykłą damską wódkę. Chodzi o wódkę, której zakup byłby odpowiedzią na pytanie, co kobiety wraz z tym trunkiem kupują: zadowolenie, wolność, niezależność, męski styl bycia?! A może nigdy nie pojawi się damska wódka, bo jak pisze Eugene Pischikova w „Novoj Gazete” wódka z natury swojej jest bardziej kobieca niż męska. Jak kobieta jest lekiem na całe zło i, jak mówi Andrzej Grabowski, „ma zrobić trochę zamieszania w głowie”.


Pudliszki

pudliszki-ico

Marka Pudliszki potrzebowała zmian. Jednak lojalni klienci absolutnie ich nie chcieli.

Jupik

jupik-ico

Silna konkurencja jest stymulatorem innowacji, zarówno w obrębie produktu, jak i brandu.

Bobovita [Brand Hero]

bobovita-ico

Brand hero jest bardzo istotnym nośnikiem wartości marki.

BoboVita Przyjaciele

bobovita-przyjaciele-ico

Kreatywna, pełna świeżości adaptacja opakowań zagranicznych